O anoreksji dla nauczycieli
Problem anoreksji w znacznej mierze dotyczy nastolatek, czyli dziewcząt w wieku szkolnym. Szacuje się, że początki choroby przypadają na wiek poniżej 20 roku życia u około 86% chorujących na anoreksję. Dlatego tak ważne jest, aby nauczyciele, na równi z rodzicami byli świadomi objawów choroby, a także charakterystycznych zachowań, po których można rozpoznać osobę dotkniętą zaburzeniami odżywiania, lub dopiero rozwijającą te zaburzenia.
W przypadku osób w wieku szkolnym zaburzenia odżywiania są bardzo często sposobem odreagowania stresu, lęku i rozwiązywania problemów emocjonalnych. Odchudzanie się daje pozorne poczucie kontroli nad własnym ciałem, które jest przyczyną frustracji przede wszystkim w wieku dojrzewania, w rzeczywistości zamiast rozwiązywać problemy – dodaje ich jeszcze więcej.
Najwcześniejsze znaki ostrzegawcze rozwijających się zaburzeń odżywiania u uczniów mogą być zaobserwowane w nastroju, zdolności do uczenia się, interakcjach z innymi uczniami i nauczycielami. Oto lista oznak, które mogą świadczyć o tym, że uczeń może być na etapie rozwijania zaburzeń odżywiania:
Przedstawione sygnały mają dużo większą szansę ujawnić się w szkole lub w domu, niż w trakcie spotkania z lekarzem czy terapeutą, czyli w sytuacji niecodziennej. Subtelne zmiany zachowania mogą być wczesnym sygnałem, że dana osoba może cierpieć z powodu zaburzeń odżywiania.
Autor: Ludmiła Chludzińska
W przypadku osób w wieku szkolnym zaburzenia odżywiania są bardzo często sposobem odreagowania stresu, lęku i rozwiązywania problemów emocjonalnych. Odchudzanie się daje pozorne poczucie kontroli nad własnym ciałem, które jest przyczyną frustracji przede wszystkim w wieku dojrzewania, w rzeczywistości zamiast rozwiązywać problemy – dodaje ich jeszcze więcej.
Najwcześniejsze znaki ostrzegawcze rozwijających się zaburzeń odżywiania u uczniów mogą być zaobserwowane w nastroju, zdolności do uczenia się, interakcjach z innymi uczniami i nauczycielami. Oto lista oznak, które mogą świadczyć o tym, że uczeń może być na etapie rozwijania zaburzeń odżywiania:
- Osoba podatna na zaburzenia odżywiania to bardzo często wzorowy uczeń, skupiony przede wszystkim na zdobywaniu jak najlepszych ocen, często zaangażowany w dodatkowe zajęcia wliczając zajęcia sportowe.
- Pogarszająca się jakość pracy ucznia.
- Uczeń wydaje się być zmęczony, rozkojarzony, bez motywacji, przygnębiony.
- Problemy z radzeniem sobie w stresujących sytuacjach.
- Prezentowanie myślenia typu czarne-białe.
- Izolowanie się od innych uczniów.
- Przynoszenie własnego jedzenia w sytuacjach gdy posiłki są zapewnione (wycieczki, imprezy szkolne).
- Częste rzucie gumy, popijanie wody i ssanie twardych cukierków.
- Widoczne objawy chudnięcia.
- Opuszczanie posiłków w szkole, ograniczanie jedzenia lub zastępowanie ich napojami dietetycznymi i owocami typu jabłko.
- Angażowanie się w dodatkowe zajęcia w trakcie przerw przeznaczonych na posiłek.
- Uczeń może czuć się niekomfortowo jedząc wraz z innymi uczniami, spożywanie posiłków z dala od innych osób.
- Kompulsywne wykonywanie ćwiczeń w trakcie zajęć sportowych.
- Bardzo duże przykładanie wagi do współzawodnictwa.
- Częste zawroty głowy, omdlenia i osłabienie.
- Unikanie rozmowy na temat stosowanej diety, aż do gwałtownej i agresywnej reakcji na pytania o jedzenie.
Przedstawione sygnały mają dużo większą szansę ujawnić się w szkole lub w domu, niż w trakcie spotkania z lekarzem czy terapeutą, czyli w sytuacji niecodziennej. Subtelne zmiany zachowania mogą być wczesnym sygnałem, że dana osoba może cierpieć z powodu zaburzeń odżywiania.
Autor: Ludmiła Chludzińska
Dodaj do: |
|
Komentarze
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?